به گزارش شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان، "حمد دریس"، با اشاره به طراحی و ساخت تعداد ۸۶ دستگاه دریچه بتنی (ضد سرقت) و نصب آن ها در شبکه آبیاری رامشیر، آن را گام بلندی در توزیع پایدار آب معرفی کرد.

مدیرعامل شرکت بهره برداری از سد، نیروگاه و شبکه های آبیاری زهره و جراحی با بیان این که در سالهای گذشته بزرگترین چالش در فصل آبیاری، سرقت دریچه کانال ها بود که مانع بزرگی برای توزیع پایدار و عادلانه آب است تصریح کرد: با بررسی طرح های مختلف در نهایت طرح جایگزینی دریچه های بتنی به جای دریچه های فلزی تایید شد.

وی افزود: این دریچه ها به لحاظ قیمت نسبت به دریچه های قدیمی بسیار مقرون به صرفه تر بوده و از نظر ارزش مادی انگیزه ای برای سارقان ایجاد نمی‌کند.

وی در ادامه گفت: دریچه های جدید با ارتفاع ۷۵ و ضخامت ۶۰ سانتی متر در دو تیپ بزرگ برای کانال های اصلی (درجه ۱) و کوچک برای کانال های فرعی (درجه ۲) طراحی و ساخته شده است.

دریس افزود: طراحی این دریچه به شکلی است که امکان تهیه بصورت پیش ساخته را نیز دارد و نه تنها به سهولت نصب می شود بلکه مانعی برای توزیع آب ایجاد نمی کند.

وی گفت:  در عملیاتی 90 روزه تعداد  ۷۰ دریچه کوچک و ۱۶ دریچه بزرگ طراحی و ساخته شد.

دریس ادامه داد: طی سالهای گذشته گروهی از سارقان با سرقت دریچه ها باعث نارضایتی کشاورزان می شدند که با اقدامات صورت گرفته، سرقت ها بسیار کاهش پیدا کرده است.

وی در پایان با بیان اینکه از دیگر مزایای این دریچه ها استحکام آنها در مقابل تخریب است گفت: متاسفانه در گذشته همزمان با تخریب و سرقت دریچه ها کانال ها نیز آسیب جدی می دیدند که در این نوع دریچه بسیار کم و قابل اغماض است.

گفتنی است این سازه به شکلی طراحی شده که ریلی در وسط دریچه است و ورق کامپوزیت در میانه آن قرار میگیرد و حرکت می کند .

 

منبع: روابط عمومی شرکت بهره‌برداری از سد و نیروگاه و شبکه‌های آبیاری زهره و جراحی