به گزارش شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان، "عادل سواری" گفت: این سمینار به منظور ارائه نهایی طرح پژوهشی سیستم هوشمند مانیتورینگ فشار پیزومترهای گالری سد جره و بررسی نقاط قوت و ضعف آن نسبت به حالت قبل از اجرای این طرح برگزار شد.

سواری، ادامه داد: این طرح با هدف کاهش خطرات، کاهش هزینه ها و افزایش سرعت انتقال اطلاعات بصورت پایلوت در سد مخزنی جره رامهرمز اجرا شد.

وی ضمن ابراز رضایت از اجرای این طرح، یکی از مشکلات   سدها را قرائت پیزومترها معرفی کرد که بدلیل فاصله طولانی و خطرناک در گالری سد با مشکلاتی روبرو هستند که با نیازسنجی صورت گرفته و ارائه درخواست به دفتر پژوهش های کاربردی سازمان آب و برق خوزستان و طی روند اداری آن، در نهایت "مجید مرادی زیرکوهی"، از اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء (ص) بهبهان اعلام آمادگی کرد تا نسبت به پژوهش در این خصوص اقدام نماید.

همچنین با مطالعات انجام شده توسط پژوهشگران تعداد سه سنسور در قسمت های مختلف هسته سد نصب شد که به وسیله شبکه ای از گره ها به ایستگاه کنترل متصل و اطلاعات لحظه ای را ارسال می کنند.

سواری گفت: در این حالت که سنسورها نزدیک پیزومترها نصب شده است ضمن اینکه صحت عملکرد سنسورها قابل مشاهده و اندازه گیری است در صورت بروز هرگونه مشکل برای سنسورها میتوان اطلاعات را از پیزومترها استخراج کرد.

مدیرعامل شرکت بهره برداری از سد، نیروگاه و شبکه‌های آبیاری زهره و جراحی ضمن ابراز امیدواری از این که در آینده ای نزدیک برای تمام پیرومترهای موجود در بدنه سد و دیگر سدهای کشور این سیستم هوشمند پیاده سازی شود، از دیگر مزایای این طرح را، رفتارسنجی سد بعد از زلزله احتمالی معرفی کرد که بسرعت میتوان با اطلاعات استخراج شده رفتار هسته سد را بررسی و برای سناریوهای پیش رو برنامه ریزی کرد.

 

منبع: روابط عمومی شرکت بهره‌برداری از سد و نیروگاه و شبکه‌های آبیاری زهره و جراحی