به گزارش شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان،علی اکبر محرابیان در سفری دو روزه به منظور حضور در آئین شروع عملیات اجرایی چند پروژه و بررسی آخرین وضعیت پروژه های در دست اجرای صنعت آب و برق از طریق فرودگاه آیت الله جمی آبادان وارد خوزستان شد.

15:45-بازدید از تصفیه خانه فاضلاب آبادان

وزیر نیرو با حضور در محل اجرای پروژه تصفیه خانه آبادان در روستای رمیله، آخرین وضعیت این تصفیه خانه و روند تکمیل آن را مورد بررسی قرار داد.

 تصفیه‌خانه فاضلاب آبادان با ظرفیت ۷۵ هزار مترمکعب در روز (مدول اول) و بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی آخرین مراحل اجرای خود را سپری می‌کند.

با بهره‌برداری از تصفیه خانه آبادان در آینده نزدیک شاهد حل مشکل جمع آوری، تصفیه و دفع فاضلاب شهری افزون بر ۶۶ هزار مشترک آب در آبادان خواهیم بود.

آبادان

17:00-حضور وزیر نیرو در تصفیه خانه خرمشهر

محرابیان با حضور در محل پروژه تصفیه خانه شهر خرمشهر از نزدیک در جریان آخرین وضعیت این طرح قرار گرفت و موانع ادامه طرح را بازدید و بررسی کرد.

مجری طرح ضمن برشمردن دلایل زمان‌بر بودن تکمیل نهایی تصفیه خانه، بر لزوم تامین اعتبار ادامه این پروژه تاکید کرد.

گفتنی است این پروژه با هدف جلوگیری از ورود فاضلاب به رودخانه کارون کلید خورده است و تاکنون ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

این طرح با ظرفیت ۴۸ هزار متر مکعب در شبانه روز جمعیتی معادل ۱۷۰ هزار نفر را پوشش می دهد.

محرابیان

17:50-بازدید از سد مارد

وزیر نیرو سپس به سد مارد رفت که به منظور  مهار کردن ورود آب شور دریا به رودخانه بهمنشیر و آبیاری زمین‌های حاشیه رودخانه در آبادان و خرمشهر ساخته شده است.

این پروژه مهم ملی با ۲۸ درصد پیشرفت فیزیکی یکی از مهمترین اجزا طرح شبکه های آبیاری و زهکشی آبادان و خرمشهر می باشد‌.

این شبکه آبیاری و زهکشی با ۳۲ هزار هکتار وسعت و قریب به ۴ میلیون نفر نخیلات نقش مهمی در اقتصاد محلی، اشتغال و توسعه ملی دارد.

۲۰۲۴۰۱۱۱_۱۷۴۶۲۵

 

19:00-حضور در جمع اهالی روستای شهید یاسینی آبادان

محرابیان با حضور در مسجد روستای شهید یاسینی آبادان،ضمن شنیدن مشکلات مردم این روستا،اظهار داشت:دولت از همه ظرفیت های خود برای رفع مشکلات مردم بهره می برد و در این مسیر از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

محرابیان

19:50-بازدید وزیر نیرو از تصفیه خانه دارخوین

شامگاه پنجشنبه وزیر نیرو از طرح توسعه و تکمیل آب دارخوین به ظرفیت ۱۳۵هزار مترمربع در شبانه روز بازدید کرد.

با اجرای پروژه توسعه و تکمیل تصفیه خانه آب دارخوین، تامین آب شرب با کیفیت به میزان ۱۳۵ هزار مترمکعب در شبانه روز جهت شهرهای دارخوین، شادگان، خنافره و بالغ بر ۱۶۰ روستا با جمعیت تحت پوشش ۲۲۱ هزار نفر تا افق ۱۴۲۵ انجام خواهد شد.

مبلغ هزینه شده این طرح تاکنون۶۰۰ میلیارد تومان بوده است و مابقی اعتبار مورد نیاز این طرح تا تکمیل نهایی ظرفیت ۲۰۰ میلیارد تومان است.

محرابیان

07:30-آئین شروع عملیات اجرایی پروژه تصفیه خانه آب شرب کوت امیر

اولین برنامه کاری روز دوم سفر وزیر نیرو به خوزستان،حضور در آئین شروع عملیات اجرایی تصفیه خانه آب شرب کوت امیر بود.

این تصفیه خانه با ظرفیت پنج مترمکعب بر ثانیه با هدف تامین آب شرب برای جمعیتی بالغ بر یک میلیون و 200 هزار نفر احداث می شود.

علی‌اکبر محرابیان در آیین آغاز عملیات اجرایی احداث تصفیه‌خانه آب کوت‌امیر اهواز ضمن تشکر از تلاش دست اندرکاران و پشتیبانی نمایندگان مجلس شورای اسلامی از اجرای پروژه‌های آبرسانی استان خوزستان گفت: موضوع آبرسانی غدیر طرحی ضربتی و جهادی بود که در طول ١٠ ماه با انتقال آب با کیفیت سد دز ٦٠ درصد استان خوزستان را پوشش داد و آب خوب و گوارا را به این منطقه رساند.

وی با اشاره به اینکه آب دز از با کیفیت‌ترین آب‌های جهان و به ویژه در منطقه خوزستان است، افزود: آب دز،  آبی سبک محسوب می‌شود و کیفیت بسیار خوبی دارد که در بخش قابل توجهی از استان توزیع می‌شود.

وزیر نیرو یادآور شد: تامین آب و تصفیه آب دو مقوله جدا هستند و ضرورت داشت در تداوم طرح عظیم غدیر در این مراحل توجه ویژه‌ای به تصفیه‌خانه‌های آب داشته باشیم که بر این اساس اعتباراتی برای احداث تصفیه خانه‌ها در نظر گرفته شد.

وی با اشاره به بازدید شب گذشته از تصفیه‌خانه شادگان گفت: با توجه به شرایط و ترکیب موجود، احداث تصفیه‌خانه شادگان در مدت کوتاه با ظرفیت ١٤٥ هزار متر‌مکعب در آستانه بهره‌برداری است.

وی خطاب به پیمانکاران و مجریان تصفیه خانه کوت‌امیر نیز عنوان کرد: احداث این تصفیه‌خانه در منطقه به علت تامین بخشی از آب اهواز و شهرستان کارون و روستاهای اطراف در ٣٦ ماه، زمان زیادی است که می‌توان با اقدام جهادی مدت احداث را کوتاه و آب را با بهترین کیفیت از طریق این تصفیه‌خانه تامین کرد.

وزیر نیرو افزود: باید متممی برای این قرارداد پیش‌بینی شود و مدت عملیات اجرایی را کوتاه کند تا شاهد افتتاح و بهره‌برداری هر چه زودتر پروژه  باشیم.

محرابیان خاطرنشان کرد: خوشبختانه اغلب تجهیزات در داخل کشور تهیه می‌شود و این امکان را داریم در حداقل زمان این پروژه را به بهره‌برداری برسانیم و تا پایان این دولت شاهد بهره‌برداری این تصفیه‌خانه باشیم.

کوت امیر

09:45-بازدید از مخزن 20 هزار مترمکعبی آب شهرستان ایذه

محرابیان صبح امروز پس از بازدید از سد و نیروگاه کارون۳ با حضور در محل پروژه مخزن ۲۰ هزار متر مکعبی آب شرب شهرستان ایذه از نزدیک در جریان آخرین وضعیت این طرح قرار گرفت و موانع ادامه طرح را بررسی کرد.

کارون 3

11:00-آغاز طرح جامع تامین آب شهرهای شمال شرق خوزستان

وزیر نیرو سپس در آئین شروع عملیات اجرایی پروژه طرح جامع تامین آب شهرهای شمال شرق استان خوزستان که شامل شهرهای ایذه،باغملک،رامهرمز،هفتکل،صیدون،میداوود،قلعه تل و 689 روستا از پشت سد کارون 3 می باشد،حضور پیدا کرد.

از دیگر اهداف اجرای این طرح،تامین آب کشاورزی جهت اراضی آبی در سطح حدود 20 هزار هکتار و همچنین توسعه باغات دیم در سطح 40 هزار هکتار می باشد.

با اجرایی شدن این طرح کمبودی از حیث تامین آب شرب به میزان 62 میلیون مترمکعب در سال و تامین آب کشاورزی به میزان 98 میلیون مترمکعب در سال تا افق 1425 وجود نخواهد داشت.

کارون 3

12:40-بازدید از سد مسجدسلیمان

محرابیان سپس ایذه را به مقصد شهرستان اندیکا و سد مسجدسلیمان ترک کرد تا از آخرین وضعیت پروژه علاج بخشی این سد بازدید کند.

مسجدسلیمان

 

15:40-طرح جامع آبرسانی دزفول

وزیر نیرو سپس با حضور در شهرستان دزفول در آئین شروع عملیات اجرایی آبگیر بعنوان یکی از اجزای طرح جامع آبرسانی دزفول شرکت کرد.

این آبگیر با ظرفیت ۳ هزار و ۴۰۰ لیتر بر ثانیه، معادل ۲۹۵ هزار مترمکعب در شبانه روز آب شرب تصفیه شده با کیفیت بالا از رودخانه دز برای مردم شهرهای دزفول، شمس آباد، صفی آباد، میان رود، دز آب، سیاه منصور، چغامیش، حمزه و سالند را تامین می کند‌.

این طرح برای افق سال ۱۴۲۵ تامین آب شرب منطقه را انجام خواهد داد که با اعتبار  افزون بر ۵۰۰ میلیارد تومان آغاز و در فاز بعدی آن همچنین احداث تصفیه خانه طرح جامع آبرسانی به شهرستان دزفول با اعتباری بیش از ۲۳۰۰ میلیارد تومان اجرا خواهد شد.

این آبگیر در ساحل چپ رودخانه دز در منطقه کوپیته در کنار پادگان قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفته است.

دزفول

 

 

منبع: روابط عمومی سازمان آب و برق خوزستان