مدیرعامل شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان از اجرای موفق طرح تحویل حجمی آب کشاورزی در 239 دریچه آبیاری خبر داد.

به گزارش شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان، "محمد اسلامی" در آیین تقدیر از کشاورزان مجری طرح تحویل حجمی آب گفت: در طول چند دهه گذشته برنامه هایی چون پوشش انهار، آبیاری نوین و افزایش سطح آگاهی انجام شده، اما در دو دهه اخیر خشکسالی دچار افت و خیزهای زیادی شده است و باتوجه به اینکه آب یک منبع حیاتی است و امکان دخل و تصرف در آن نیست، باید در مصرف آن صرفه جویی کنیم.

وی افزود: در سایر کشورها روی 60 درصد منابع آبی برنامه ریزی می شود ولی در ایران روی 100 درصد منابع آبی برنامه ریزی می شود؛ که همین امر در شرایط خشکسالی به کشاورزی و صنعت صدمه می زند.

معاون بهره برداری این شرکت نیز گفت: از یکم تیرماه امسال تا 30 آبان ماه 242 میلیون و 381 هزار و 935 متر مکعب آب در طرح تحویل حجمی در شمال خوزستان مصرف شده است که نشان می دهد در هر هکتار به طور متوسط 16هزار و 380 مترمکعب آب مصرف شده است.

"ناصر بهمنش فر" ادامه داد: این درحالی است که در همین مدت و در همان نوع کشت و آب و هوا که طرح حجمی آب اجرا نشده بود، پنج هزار و 500 مترمکعب در هکتار بیشتر آب مصرف شده و این 15 درصد کاهش مصرف آب را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه با اجرای این طرح 85 میلیون مترمکعب آب صرفه جویی شده است، گفت: این میزان آب معادل 12 بار پر و خالی شدن مخزن سد تنظیمی دز است.

بهمنش فر ضمن تقدیر از همکاری کشاورزان در اجرای این طرح گفت: البته هنگام باز و بسته کردن دریچه آب در برخی موارد حضور متصدی کار با تاخیر انجام می شد که برای رفع این مشکل برنامه ریزی شده است.

وی کل دریچه های شبکه آبیاری دز را یک هزار و 70 دریچه عنوان کرد و گفت: 200 دریچه مربوط به شرکت های کشت و صنعت و 870 دریچه متعلق به کشاورزان است.

بهمنش فر افزود: 10 هزار و 676 هکتار، سطح کشتی است که فصل تابستان در طرح تحویل حجمی آب شرکت کردند و 4 هزار و 138 هکتار در کشت پاییزه که این سطح از کشت، 239 دریچه را شامل می شود.

در آئین تجلیل از کشاورزان مجری طرح تحویل حجمی آب، علاوه بر اهدا لوح به 239 نماینده کشاورزان، تندیس ویژه همایش به 42 نماینده که بیشترین صرفه جویی آب را ثبت کرده بودند اهدا شد.

همچنین از انجمن های صنفی کشاورزان شهرستان های دزفول، شوش و اندیمشک با اهدای تندیس ویژه همایش تجلیل شد.

گفتنی است در روش  تحویل آب به صورت هکتاری چه در زمان نیاز محصول و چه در هنگام عدم نیاز محصول، آب در انهار مزارع تامین می شود و بخش عمده ای از آن به هدر  می رود و آب بهای پرداختی نیز ثابت است، اما در روش جدید تحویل حجمی، کشاورز به میزان نیاز آبی محصول خود، آب تحویل می گیرد و به همان میزان هم هزینه آب بها پرداخت می کند.

شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان، مدیریت شبکه های آبیاری دز و کرخه شمالی را در وسعتی قریب به ۱۸۰ هزار هکتار برعهده داشته و بیش از ۱۸ هزار مشترک دارد.

عکاس: امین فروزمند
خبرنگار: مسعود پرموز