به گزارش شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان، "فرزاد جونعلی وند" با بیان اینکه عملیات ترمیم و رفع اشکال و اصلاح و بازسازی توربین واحد پنج نیروگاه دوم شامل رانر، هد کاور، شفت سیل و یاتاقان توربین در کمترین زمان ممکن به صورت شبانه روزی و در سه شیفت کاری با صرف بیش از 1000 نفر ساعت و در کمتر از یک چهارم زمان اورهال این واحد انجام گردید  اظهار داشت : یکی از دلائل اصلی حادثه واحد 5، کنده شدن قطعه ای از کاور استیل فوقانی سطح رانر بوده که پس از جدا شدن و گیر کردن در گپ رانر و هد کاور باعث اعمال تنش شدید هیدرولیکی و مکانیکی به هد کاور شده که متعاقب آن حدود بیست عدد از پیچ های اتصال هد کاور به استی رینگ ( سایز پیچ ها M64*320 می باشد ) بریده شده و در نهایت باعث آسیب شدید یاتاقان توربین گردید .

مدیرعامل سد و نیروگاه شهید عباسپور در ادامه تصریح کرد: نکته بسیار مهم و تخصصی اینکه کلیه عملیات مذکور بدون دمونتاژ کامل واحد و بدون تغییر در کوپلینگ ها و فقط از طریق لیفتینگ هدکاور و فقط در محوطه توربین صورت گرفت .

در این پروژه منحصر به فرد که تاکنون بر روی کمتر واحد 250 مگاواتی در کل کشور اجرا شده است ، به منظور دستیابی به قطعات معیوب روی رانر ، عملیات لیفت هدکاور به میزان cm 80 توسط جک های 100 تنی و سیستم هیدرولیک فشار قوی از روی رینگ ثابت ( Stayring ) جدا شد .

در نهایت پس از انجام کلیه فعالیت های تعمیراتی، کاور فوقانی رانر اصلاح و هدکاور مجددا" در محل خود نصب و تنظیم گردید . در این پروژه بسیار سنگین که تقریبا" معادل اورهال نیمه اساسی یک واحد می باشد اقدامات دیگری نیز در راستای بهبود عملکرد واحد صورت گرفت که اهم آن عبارتند از، تعویض کلیه پیچ و مهره های اتصال هدکاور به استی رینگ با پیچ های استاندارد و تست شده توسط آزمایشگاه رازی، تعویض کلیه اورینگ ها و پکینگ های سیستم آب بندی هدکاور و ویکت گیت ها، تعویض سیستم شفت سیل توربین ( آب بندی توربین ) و سند بلاست و رنگ آمیزی کلیه قطعات آن، طراحی و ساخت وزنه بالانسینگ رانر و نصب و جوش آن در محل طراحی شده، انجام کلیه تست های PT و UT جهت اطمینان از سلامت تجهیزات توربین، تعویض کامل یاتاقان توربین ( T.G.B ) و تنظیم مجدد آن، تنظیم کامل سیستم یاتاقان های ژنراتور و توربین و انجام عملیات ران اوت ( Runout ) واحد با توجه به استفاده از یاتاقان جدید توربین.

جونعلی وند، همچنین ازتنظیم مجدد کلیه ویکت گیت های واحد، سرویس و تمیز کاری کلیه مخازن روغن و اویل کولرها و فیلتراسیون روغن توربین و انجام بازرسی های لازم از یاتاقان های ژنراتور خبر داد و افزود: با آبگیری واحد و انجام کلیه چک لیست های بهره برداری ، این واحد با موفقیت راه اندازی و به شبکه سراسری برق کشور متصل گردید.

وی تاکید کرد: این عملیات تخصصی که توسط متخصصان و کارشناسان شرکت های تولید و تعمیرات و با نظارت عالیه معاونت بهره برداری سازمان آب و برق خوزستان صورت گرفت می تواند به عنوان تجربه ای گرانبها و موفق در اختیار کارشناسان سایر نیروگاه های برق آبی کشور قرار گیرد .

سد و نیروگاه شهید عباسپور با دارا بودن یک سد و دو نیروگاه 1000 مگاواتی ( در مجموع 2000 مگاوات ) نقش مهمی در پایدار سازی شبکه برق سراسری کشور ایفا می نماید.

منبع: روابط عمومی شرکت تولید و بهره‌برداری سد و نیروگاه شهید عباسپور