به گزارش شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان، روز سه شنبه ۳۰ آبان نشست هفتمین جشن کتاب و دانایی سازمان آب و برق خوزستان، با حضور مصطفی رحماندوست، جمعی از فعالان علمی و فرهنگی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، معاون برنامه ریزی و منابع انسانی، مشاور مدیر عامل در امور پیگیری های ویژه، مدیر نوآوری، توسعه فناوری و پژوهش های کاربردی، مدیر روابط عمومی سازمان و جمعی از علاقه مندان به این حوزه برگزار شد.

رحماندوست در این نشست، موضوع «چگونه کودکان را کتاب خوان کنیم؟» را تحلیل و بررسی کرد.

این پیشکسوت ادبیات کودکان و نوجوانان کشور با مرور انواع روش ها و فنون علاقه مند کردن کودکان به خواندن و نیز با تشریح برخی از یافته های علمی و پژوهشی در این باره، یادآور شد که بهترین راه برای نهادینه کردن فرهنگ مطالعه در کودکان آن است که خواندن همراه با لذت و خاطره سازی باشد.

نویسنده بیش از400 عنوان کتاب و موسس کتابخانه ملی کودکان و نوجوانان ایران با اشاره به تجربیات و تحقیقات صورت گرفته در کشور و جهان، نتایج ایجاد عادت به مطالعه در کودکان را دارای پیامدهای مثبت بسیاری دانست که می تواند به موفقیت های فردی و اجتماعی آنان و نیز سلامت روانی شان بینجامد.

در این گردهمایی فرهنگی، پیش از سخنرانی مصطفی رحماندوست، فیلم مستندی از زندگی این شاعر و پژوهشگر حوزه کودک و نوجوان به نمایش گذاشته شد و سپس دو کار نمایشی با عنوان جعبه خاطرات و جان بابا و جین بی بی به کارگردانی سید منصور ناصری، کارشناس تدارکات سازمان، اجرا شد.

همچنین، رییس کتابخانه سازمان با ارایه گزارشی، عملکرد این کتابخانه در یک سال گذشته را تشریح کرد. به گفته وی، در این مدت، 553 عنوان کتاب چاپی، یک هزار و 417 سند آرشیوی، و171 پادکست و کتاب صوتی به مجموعه کتابخانه افزوده شده است.

ریسمانباف با اشاره به وجود قفسه اهدا کتاب خاطر نشان کرد که از طریق این بستر در یک سال گذشته، دو هزار و 81 نسخه کتاب به صورت رایگان توسط همکاران سازمان مبادله شده است.

وی در ادامه، از راه اندازی قفسه کتاب در سالن انتظار مدیرعامل سازمان، و نیز اشتراک سه پایگاه اطلاعاتی جدید " اشپرینگر"، "وب آو ساینس" و "بانک اطلاعاتی طرح های پژوهشی و انتشارات دولتی سیویلیکا" خبر داد و افزود: در نتیجه این اقدامات، کتابخانه سازمان در سیزدهمین جشنواره پژوهش و فناوری کتابخانه ملی، دومین همایش بین المللی کتابخانه های عمومی، و نیز از سوی معاون تحقیقات و منابع انسانی وزارت نیرو مورد تقدیر قرار گرفته است.

وی در پایان، آمار امانت سالانه کتابخانه سازمان را 3 هزار و 432 عنوان و آمار سالانه دانلود از پایگاههای اطلاعات علمی کتابخانه سازمان را 4هزار و 19 دانلود اعلام کرد که به ترتیب نسبت به سال پیشین، رشد ۱۰ و ۲۵ درصدی را نشان می دهد.

در این نشست به مناسبت شصتمین سالگرد تاسیس کتابخانه سازمان از تندیس " 60 سال فرزانگی سازمانی" رونمایی شد و از روسای سابق کتابخانه سازمان، "فریده سالمی پور"، "علی اکبر علی عزیزی"، و "شهلا سلطانی" برای سالها خدمت در این کتابخانه، با اهدا لوح تقدیر و تندیس ویژه، تقدیر به عمل آمد.

در پایان این مراسم از همکاران کتابخانه و نیز علی مکاری بهبهانی، مدیرعامل شرکت بهره برداری، تولید و انتقال آب جنوب شرق، محمد هرمزی، رییس گروه بررسی های اقتصادی، و زهرا عصاره، کارشناس آبرسانی به عنوان کتابخوان ها و کتاب یارهای برتر سازمان در سال گذشته تقدیر شد و به آنان تندیس و لوح تقدیر به امضای مدیر عامل سازمان اهدا شد.

همچنین، مهرداد نیک مهر کارشناس تدارکات به نمایندگی جمعی از همکاران از رییس کتابخانه سازمان تقدیر به عمل آورد.

در پایان، تعدادی از همکاران و مهمانان حاضر در نشست، برخی کتاب های تالیفی و امضا شده رحمان دوست را از وی هدیه گرفتند.

 

منبع: روابط عمومی سازمان آب و برق خوزستان