به گزارش شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان، در این نشست ضمن بیان میزان تولید انرژی و توان قابل تولید نیروگاه های برق آبی در نیمسال اول سال1403 و مقایسه با مدت مشابه در 5 سال قبل از 1403، نحوه بهره برداری از نیروگاه ها، شاخص های عملکردی بهره برداری، وضعیت آبی مخازن سدها و وضعیت موجود آن مورد بررسی قرار گرفت.

 در یکصد و نهمین نشست کافه دانش که برای اولین بار به صورت آنلاین و با حضور شرکت های مدیریت شبکه برق ایران ، شرکت مدیریت منابع آب ایران ، شرکت برق منطقه ای و 6 شرکت تولید و بهره برداری نیروگاه های برق  آبی برگزار شد، رئیس گروه مانیتورینگ و بانک اطلاعاتی سازمان آب و برق خوزستان طرح ها و فرآیندهایی را که برای اولین بار و به صورت نوآوری در بهره برداری از سد و نیروگاه و با تلاش همه همکاران بوجود آمده بود را ارایه داد.

"بابک کسایی"، از آمادگی 100 درصد همه 37 واحد نیروگاهی این سازمان در نیروگاه¬های شش¬گانه دز، کارون3، شهید عباسپور، مسجدسلیمان، کرخه و مارون با انجام عملیات نگهداری و تعمیرات منظم و استفاده از آخرین روش های تعمیر و نگهداری نظیر پایش وضعیت و تعمیرات پیش¬گویانه خبر داد و گفت: ایجاد سامانه، بانک انبار و تجهیزات شرکت های تولید و بهره برداری، امکان بهره برداری از ظرفیت 1000مگاوات نیروگاه دوم شهید عباسپور در ترازهای زیر 505 متر از سطح دریا با ساخت سازه شناور گردابشکن برای اولین بار در کشور، طراحی و افزایش ظرفیت حرارتی اویل کولرهای ترانس های پیر واحدهای 3 و 4 نیروگاه شهید عباسپور جهت افزایش توان تولیدی از 180 مگاوات به 237 مگاوات بوده است.

هم¬چنین اجرای ارتباط مصرف داخلی بین نیروگاه اول و دوم و افزایش قابلیت اطمینان تولید در نیروگاه اول، طراحی و شبیه سازی سیستم بای پس دوم واحد یک نیروگاه شهید عباسپور جهت جلوگیری از عدم تولید در شرایط پیک تابستان از مواردی مهمی بود که ایشان بیان کرد.

لازم به توضیح است ساخت، نصب و بهره برداری از سیستم کنترل گاورنر واحد250 مگاواتی نیروگاه شهید عباسپور و جایگزینی با گاورنر قبلی شرکت آلستوم که  به¬دست متخصصان و کارشناسان مجموعه سازمان آب و برق خوزستان بر روی واحد شماره3 نیروگاه شهید عباسپور نصب شده است یکی دیگر از نوآوری¬های انجام شده در این نیروگاه بوده است.

کسایی با بیان این که در نیروگاه کارون3 با بررسی¬های انجام شده و تحلیل وضعیت واحدها در شرایط مختلف بهره برداری ، حد گشودگی دریچه های تنظیمی توربین از 80 درصد به 95 درصد تغییر داده شد، تصریح کرد: این امر باعث افزایش قابلیت تولید توان بیشتر واحدهای نیروگاه در ترازهای مختلف و افزایش بازه توان تولیدی واحدها در سیستم جوینت کنترل گردیده است.

رئیس گروه مانیتورینگ و بانک اطلاعاتی سازمان آب و برق خوزستان افزود: در مجموع به طور متوسط حدود 200 تا 250 مگاوات به توان تولیدی ساعتی نیروگاه کارون3 در پیک امسال افزوده شد که برابر با توان تولیدی یک واحد نیروگاهی است.

وی ایجاد سازه هوادهی زیر رانر واحد250 مگاواتی نیروگاه مسجدسلیمان و افزایش 120 مگاواتی بازه توربین واحد شماره3 این نیروگاه را از نوآوری¬های انجام شده در این نیروگاه معرفی کرد.

 لازم به¬توضیح است این پروژه دراین ابعاد، نمونه مشابه داخلی و یا خارجی ندارد. هم¬چنین مطابق برنامه¬ریزی-های انجام شده سه واحد دیگر این نیروگاه در سال جاری، مجهز به این سازه خواهند شدکه نقش به¬سزایی در کمک به توان و انرژی مورد نیاز در شرایط سخت پیک تابستان خواهد بود.

کسایی ادامه داد: در نیروگاه مسجدسلیمان با تلاش و همت همکاران توانمند مجموعه سازمان و مشارکت یک شرکت دانش بنیان، دمای استاتور و هسته ژنراتور ۱۵ درجه خنک تر و محدودیت های افزایش توان اصلاح شد بطوریکه در  ۴ واحد  فاز اول ، ۲۵ مگاوات و در ۴ واحد فاز دوم نیروگاه ۱۰ مگاوات و در مجموع ۱۳۰ مگاوات افزایش ظرفیت توان در دسترس شبکه سراسری  قرار گرفت.

هم¬چنین با توجه به بهبود وضعیت سیستم خنک کاری واحد، ظرفیت تولید توان راکتیو نیروگاه، که به عبارتی میزان مشارکت نیروگاه در کنترل ولتاژ شبکه می باشد، رشد چشمگیر ۳۰۰ درصدی نسبت به سال گذشته داشته‌ است.

وی به بهینه سازی و افزایش توان سه واحد نیروگاه دز به¬دست کارشناسان داخلی و بدون استفاده از هرگونه کارشناس خارجی در مدت کمتر از نه ماه برای هر واحد اشاره کرد که با افزودن 25 مگاوات به ظرفیت هر کدام از این واحدها میزان مشارکت سد دز افزایش داشته است. هم¬چنین آغاز بهینه سازی واحد یک دز از ابتدای مهر ماه امسال آغاز شده است.

گفتنی است در پایان نشست، به مدت بیش از  یک ساعت همکاران مدیریت بهره برداری نیروگاه ها پاسخ گوی سوالات کارشناسان و شرکت کننده های حاضر در جلسه بودند.