جلسه هم اندیشی انتقال مدیریت آبیاری به تشکل های آب بران با حضور مدیرعامل، معاونان و مدیران شرکت بهره برداری مارون، مدیر دفتر مشارکت های مردمی سازمان آب و برق خوزستان و هیئت همراه، در شرکت بهره برداری مارون برگزار شد.
به گزارش شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان، "علی مکاری بهبهانی" مدیرعامل شرکت بهره برداری از سد، نیروگاه و شبکه های آبیاری مارون گفت : این جلسه با توجه به دستور و ابلاغ مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان و بنا به ضرورت توجه به مبحث مدیریت مشارکتی تاسیسات آبیاری و انتقال مدیریت آبیاری به تشکل های آب بران، لزوم مشارکت کلیه ذینفعان در این امر مهم و با هدف تبادل تجارب، اندیشه و اثربخش تر کردن انتقال مدیریت آبیاری به تشکل های آب بران تشکیل شد .
"مرجان ادهم ملکی" مدیر دفتر مشارکت های مردمی سازمان آب و برق خوزستان، به اهمیت مقوله مشارکت مردمی در شرکت ها و سازمانها اشاره کرد و گفت: سازمان آب و برق خوزستان دارای بیش از 350 هزار هکتار شبکه بهره برداری شده و یا آماده بهره برداری است که تاکنون در مدیریت شبکه های آبیاری و زهکشی استان، کشاورزان ذینفع و تنها به عنوان دریافت کننده خدمات ایفای نقش می کنند و سازمان آب و برق خوزستان و شرکت های بهره برداری از شبکه ها در نقش مدیریت آب و شبکه ها، خدمات مورد نیاز ذینفعان اصلی را فراهم می کنند.
ادهم ملکی خاطر نشان کرد : از آنجا که کشاورزان، اصلی ترین عامل در موفقیت مدیریت تقاضای آب محسوب می شوند و هر فرآیند و اقدامی که درشبکه های آبیاری وزهکشی بدون توجه به تأثیر و نقش کشاورزان انجام شود، بازدهی کافی و مطلوب را نخواهد داشت مدیریت محترم عامل سازمان آب و برق خوزستان، مطالعات گسترده ای را در راستای تبدیل شدن رهیافت انتقال مدیریت آبیاری به یک سیاست محلی - منطقه ای و ملی در اولویت فعالیت های خود قرار داده است، زیرا علت واقعی پایین بودن راندمان آبیاری در استان را عدم مشارکت واقعی بهره برداران درامرتصمیم گیری ، اجرا، مدیریت و نگهداری ازشبکه های آبیاری می دانند .
وی افزود: در اجرای طرحهای آبیاری و زهکشی نیز، این تغییر رویکرد مدیریتی گام بزرگی در جهت تغییر نگرش جامعه کشاورزی در راستای استفاده بهینه و پایدار از منابع آب کشور به شمار می آید که میتواند علاوه بر کاهش بار مالی دولت، تصدیگری دولت در بخش آب را کاهش داده و به مرور زمان مدیریت حفظ، نگهداری و بهرهبرداری از منابع آب را به خود مردم واگذار نماید.
مدیر دفتر مشارکت های مردمی سازمان، پس از ارائه مبسوط نتایج 18 ماهه مطالعات انجام شده در دفتر مدیریت مشارکت های مردمی و نظامهای بهره برداری آب، از لزوم برنامه ریزی با تاکید بر بستر سازی و ظرفیت سازی در شرکت بهره برداری و جامعه بهره برداران ، تعریف فرآیند عملیاتی و انجام اقدامات مشترک شرکت بهره برداری مارون با تشکیل کمیته تسهیل گران انتقال مدیریت آبیاری به ریاست مدیرعامل شرکت بهره برداری مارون و مدیریت مشارکت مردمی خبر داد.